• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103347
+
-

ارزش فرابورس  در مرز 1000هزار میلیارد تومان

با رشد روز گذشته بورس، بیش از 128هزار‌میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام اضافه شد و ارزش کل فرابورس به مرز 1000هزار میلیارد تومان رسید. به گزارش همشهری، در مبادلات روگذشته بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با 2درصد رشد معادل 28هزارو 399واحد رشد کرد و به یک میلیون و 419هزارو 439واحد رسید. با این میزان رشد بیش از 128هزار‌میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام اضافه شد و ارزش کل بورس تهران و فرابورس جمعا به 6هزارو 307هزار میلیارد تومان معادل 310میلیارد دلار رسید. به این ترتیب اکنون ارزش کل فرابورس به مرز 1000هزار میلیارد تومان و بورس تهران به 5312 هزاررسیده است.
سهامداران دیروز در مجموع 18هزارو 461میلیارد‌تومان اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس خریداری کردند که این مقدار 33درصد کاهش نشان می‌دهد. دیروز همچنین سهام شرکت سرمایه‌گذاری پویا برای نخستین‌بار در فرابورس عرضه شد که در جریان این عرضه اولیه 2میلیون و 579هزار و 755نفر مشارکت کردند. از ابتدای سال تاکنون سهام 5شرکت سرمایه‌گذاری صبا‌تامین، شستا، پگاه گیلان، لاستیک یزد و پلیمر آریاساسول در بازار سهام عرضه شده ‌و آنطور که مقامات بازار سرمایه وعده داده‌اند، قرار است روند عرضه‌های اولیه به‌زودی شتاب بیشتری بگیرد. برای اینکه سرعت ورود شرکت‌های جدید به بورس بیشتر شود، سازمان بورس به‌تازگی طرحی را به شورای هماهنگی سران قوا برده ‌که مورد تصویب قرار گرفته است. در این طرح مشوق‌هایی برای ورود شرکت‌های جدید به بورس درنظر گرفته شده و قرار است شرکت‌هایی که در سال 1399 حداقل 25درصد سهام خود را وارد بورس کنند، از بررسی‌های مالیاتی سال‌های قبل معاف شوند. این موضوع می‌تواند بخشی از شرکت‌ها را برای ورود به بورس ترغیب کند.
برخی خبر‌های غیررسمی هم حاکی از آن است که دولت و تامین اجتماعی در تدارک عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بورس هستند اما از زمان و نحوه عرضه سهام این شرکت در بورس اطلاعی در دست نیست. این شرکت از نظر اندازه از پالایشگاه اصفهان بزرگ‌تر است و خوراک و محصولات آن کیفیت بالاتری دارند. دولت و تامین اجتماعی از سهامداران عمده این شرکت هستند.
بررسی مبادلات روز گذشته و همینطور جریان ورود و خروج پول از صنایع نشان می‌دهد که نقدینگی در حال ورود به صنعت پتروشیمی، خودرو، بیمه و پالایشگاه است اما در مقابل ظرف روز‌های گذشته بخشی از نقدینگی از سهام شرکت‌های تولید‌کننده سیمان خارج شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید